X Używamy plików cookie i zbieramy dane m.in. w celach statystycznych i personalizacji reklam. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, więcej informacji i instrukcje znajdziesz » tutaj «.

»» ZDALNE NAUCZANIE. U nas znajdziesz i opublikujesz scenariusze ««
Numer: 671
Przesłano:

Ćwiczenia śródlekcyjne w nauczaniu zintegrowanym

Codzienne, wielogodzinne przebywanie dziecka w szkole w pozycji siedzącej jest czynnikiem szkodliwie wpływającym na rozwój organizmu. Ponadto dzieciom z nadpobudliwością ruchową trudno jest skoncentrować swoją uwagę przez dłuższy czas. Z tego powodu powinno się stosować ćwiczenia śródlekcyjne na każdym zajęciu, aby stanowiły integralną część procesu nauczania i wychowania, podnosiły efektywność pracy. Celem ich jest stworzenie takich warunków na zajęciach, które pozwolą zrelaksować uczniów, odprężyć nerwowo i psychicznie. Ćwiczenia te powinny trwać od 2-5 minut, powinny być łatwe, proste, dynamiczne, atrakcyjne i znane dzieciom.

Poniżej zamieszczamy przykłady ćwiczeń śródlekcyjnych do wykorzystania wg następującego toku: ćwiczenia szyi, ramion, tułowia, nóg, oddechowe.


PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ŚRÓDLEKCYJNYCH

I zestaw
1."Koń kiwa głową". Skłony głowy w przód z lekkim przyciąganiem brody i w tył z wydłużeniem szyi.
2."Łapanie much". Prawa ręka w skos "łapie muchę", ten sam ruch wykonuje lewa ręka. Podskok i klaśnięcie nad głową - mucha złapana, opuszczenie ramion bokiem w dół.
3."Koci grzbiet". Przysiad podparty - prostowanie kolan z wysokim unoszeniem bioder w górę i powrót do przysiadu podpartego.
4."Konik grzebie nóżką". Postawa - dwukrotny akcent o podłogę palcami lewej nogi w wykroku i powrót do postawy. To samo prawą nogą.
5.Ćwiczenia oddechowe. Postawa zasadnicza - wspięcie na palce (wdech), opust pięt (wydech).

II zestaw
1."Wypychanie sufitu". Wyciąganie głowy w górę, następnie rozluźnianie mięśni szyi.
2."Malowanie ścian i sufitu". Naśladowanie malowania.
3."Sufit - podłoga". Na pierwsze hasło dzieci prostują ramiona w górę w skos, na drugie wykonują przysiad podparty.
4."Froterowanie podłogi". Wysunięcie nogi w przód na palce i podskokiem zmiana nogi.
5."A...psik". Ćwiczenia oddechowe. Głęboki wdech i wydech w formie kichnięcia z zasłonięciem ust dłońmi.

III zestaw
1."Pajac kiwa głową". Skłony głowy w przód i w tył.
2."Pajacyk wesoły". Klasnąć 2 razy przed sobą i przenieść ramiona w bok.
3."Pajacyk smutny". Siedząc w ławce dotknąć czołem pulpitu, wyprost i spojrzenie na sufit.
4."Pajac skacze". Podskokiem rozkrok i zeskok do postawy - podskoki pajaca.
5."Pajacyk dmucha w balonik". Głęboki wdech i wydech.

IV zestaw
1."Żagielek na wietrze". Skręty głowy w lewo, w prawo.
2."Wyciąganie wody". W małym rozkroku - lewa ręka lekko ugięta w łokciu zatacza raz małe, potem duże koła. To samo wykonuje ręka prawa.
3."Łodzie na falach". - wiosłowanie.
4."Morskie fale". Podskoki obunóż w miejscu.
5."Oddychanie w czasie pływania". W pozycji stojącej głęboki wdech nosem i wydech ustami.

V zestaw
1."Kwiaty na wietrze". Skręty głowy w prawo i lewo.
2."Płatki kwiatów". Płatki rozchylają się - ramiona w bok, płatki składają się - ręce złączone nad głową.
3."Kwiaty rosną, kwiaty więdną". Kwiaty więdną - przysiad, kwiaty rosną - powrót do postawy.
4."Spacer w ogródku". Chód w miejscu z wysokim unoszeniem kolan.

5."Wąchanie kwiatów". Wdech powietrza nosem, wydech ustami.

VI zestaw
Ręce do góry, nóżki prościutkie,
tak ładnie ćwiczą dzieci malutkie.
Teraz na ramię w dół opuszczamy
i kilka razy tak powtarzamy.

Teraz się każdy robi malutki,
to proszę państwa są krasnoludki.
Następnie na jednej nodze stajemy,
bo jak bociany chodzić umiemy.

W górę, wysoko piłeczki skaczą,
takie piłeczki - chyba coś znaczą?
Powoli powietrze noskiem wdychamy
i delikatnie ustami wypuszczamy.

VII zestaw

"Gimnastyka" Andrzej Majewski

Gdy chcesz być silny, nie chcesz chorować,
Musisz się często gimnastykować.
Wstawaj więc wcześnie, otwieraj okno,
Nawet gdy drzewa na dworze mokną.
Stań w pół rozkroku, zacznij od skłonów -
W przód, w tył, na boki. Trzy razy ponów.
Wymachy ramion wzmacniają ręce,
Tym są sprawniejsze, im ćwiczysz więcej.
Teraz przysiady, potem podskoki,
Hop, hop jak zając - w przód, w tył, na boki.
Bardzo są ważne tułowia skręty,
Podśpiewuj sobie coś dla zachęty.
A jeśli będziesz w ćwiczeniach pilny,
Jak małpa zwinny, jak tygrys silny,
Zostaniesz mistrzem, więc ćwicz wytrwale.
Gimnastykować się jest wspaniale!

LITERATURA
K. Wlaźnik, A. Złotkiewicz - "Ćwiczenie śródlekcyjne i międzylekcyjne w klasach początkowych".

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.
Copyright © 2002-2020 Edux.pl
| Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone.
Prawa autorskie do publikacji posiadają autorzy tekstów.