X Używamy plików cookie i zbieramy dane m.in. w celach statystycznych i personalizacji reklam. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, więcej informacji i instrukcje znajdziesz » tutaj «.

»» ZDALNE NAUCZANIE. U nas znajdziesz i opublikujesz scenariusze ««
Numer: 4441
Przesłano:

Tekst utrwalający wiedzę z testem konkursowym o kolei

Tekst utrwalający wiedzę zdobytą w czasie wycieczki na dworzec kolejowy.

W dniu 22 października byliśmy na wycieczce na dworcu kolejowym w Chojnicach.
Oprowadzał nas po nim pan Eugeniusz Cz., który pracuje jako maszynista instruktor. Dowiedzieliśmy się, że pociągi zatrzymują się na dworcach, stacjach i przystankach. Dworcem jest taki przystanek, na którym pociągi rozpoczynają i kończą bieg i który posiada przynajmniej jedną zwrotnicę. Przez bramę znajdującą się obok budynku dworca kolejowego weszliśmy na peron, znajdujący się wzdłuż toru, na którym bezpiecznie wsiadają i wysiadają podróżni. Zatrzymaliśmy się przed białą linią nieopodal żurawia wodnego, który służył do nalewania wody do zbiornika lokomotywy parowej lub tendra – specjalnego wagonu do przewozu węgla i wody dla parowozu . W dali ujrzeliśmy nastawnię - to budynek, w którym są urządzenia służące do zdalnego sterowania ruchu kolejowego. Jej pracą kieruje dyżurny ruchu. Obok zobaczyliśmy semafor. Jest to urządzenie, które pozwala pociągowi wjechać na stację lub ją opuścić. Opowiadanie przerwał nam gwizd autobusu szynowego, który wjechał po torze przy peronie, na którym staliśmy. Szynobus to lekki wagon o napędzie spalinowym, w którym mieści się od 40 do 50 osób. Mogliśmy wsiąść do niego i przejechać się po stacji. Po krótkiej przejażdżce udaliśmy się dalej. Minęliśmy stanowisko pracy dyżurnego ruchu peronowego. To pracownik kolei, który nadzoruje przygotowanie pociągu do jazdy i wyprawianie go ze stacji. Tak oto znaleźliśmy się w garażu dla lokomotyw. Tu dokonuje się napraw, którymi zajmowali się kolejarze mechanicy. Do wciągania lokomotyw do hangaru służy lokomotywka akumulatorowa. Widzieliśmy też lokomotywkę manewrową, która składa pociąg. Pociąg to lokomotywa i 1-2 wagony. Na torach stał tez parowóz (lokomotywa parowa), czyli lokomotywa napędzana parą pochodzącą z kotła opalanego węglem. Dowiedzieliśmy się, że lokomotywy są oznakowane symbolami a czasami pociągowi nadawana jest nazwa Stąd kursuje pociąg o nazwie „Chojniczanin”. Po naszym kraju jeżdżą pociągi osobowe, pospieszne, ekspresowe i towarowe, w których są wagony osobowe i sypialne 1 i 2 klasy, bagażowe, pocztowe i restauracyjne. Pociągi prowadzi maszynista po torze. Tor to dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych, ułożone na podkładach. Nasza wycieczka dobiegała końca. Podziemnym przejściem przeszliśmy na sąsiedni peron, którym doszliśmy do budynku dworca kolejowego. Weszliśmy do wewnątrz i ujrzeliśmy kasy biletowe i informację kolejową, gdzie podróżni mogą kupić bilet i uzyskać informacje dotyczące rozkładu jazdy pociągów. Głównym wyjściem wyszliśmy z budynku dworca i udaliśmy się do autobusu. Dzień Kolejarza obchodzimy
25 listopada. Skrót PKP oznacza Polskie Koleje Państwowe.

Pytania konkursowe- test

b) węglarka
c) parostatek

12.Połącz, co przewożą pociągi:
Pociągi osobowe towary, materiały i ciecze
Pociągi towarowe ludzie

13.Jakie urządzenie pozwala pociągowi
wjechać na stacje lub ją opuścić
a) semafor
b) zapora
c) brama

14.Bilety podróżni kupują w:
a) informacji kolejowej
b) kasie biletowej
d) przechowalni bagażu

15.Dzień Kolejarza obchodzimy:
a) 26 maja
b) 6 grudnia
c) 25 listopada

16.Co oznacza skrót PKP:
a) Polskie Kabarety Patriotyczne
b) Polskie Koleje Państwowe
c) Piękna Kraina Polska

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.