X Używamy plików cookie i zbieramy dane m.in. w celach statystycznych i personalizacji reklam. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, więcej informacji i instrukcje znajdziesz » tutaj «.

Numer: 34462
Przesłano:

Kształtowanie postaw prozdrowotnych - scenariusz zajęć

Cele :
Uczeń :
• kształtuje nawyki zdrowego żywienia i higieny ;
• wzbogaca słownictwo o pojęcia " piramida żywieniowa", " zdrowa żywność'';
• potrafi uporządkować produkty na piramidzie żywieniowej;
• potrafi współdziałać w grupie;
• integruje się z innymi uczestnikami zajęć.

Metody pracy :
- pogadanka
- piosenka
- quiz
- krzyżówka
- praca plastyczna.

Formy pracy :
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa

Środki dydaktyczne :
- plansza z krzyżówką
- jabłka podzielone na części
- plansza prawda fałsz
- kartoniki do zabawy prawda fałsz
- tablica z piramidą żywieniową
- opakowania po różnych produktach żywnościowych
- płyta z muzyką
- karki i kredki

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Czy znasz swoje ciało ? - zaproszenie do zabawy.
Dzieci stoją w gromadce zwrócone twarzą w stronę nauczyciela. Pokazuje on różne części ciała i nazywa je głośno. Dzieci równocześnie z nauczycielem pokazują wymieniane przez niego części ciała. Co jakiś czas nauczyciel wprowadza dzieci w błąd - mówiąc na przykład ręka pokazuje nogę. Dzieci powinny wskazać prawidłową część ciała. Wygrywa dziecko, które zrobiło najmniej błędów.
2.Znajdź części swojego jabłka - podział na grupy.
Prowadzący wcześniej dzieli kilka jabłek - każde na tyle części, ile ma być osób w grupie. Należy zwrócić uwagę na to , aby każde jabłko pociąć w inny sposób. Uczniowie wybierają cząstki owoców a następnie łączą się w grupy, znajdując wśród uczestników części swego jabłka.
3.Zabawa prawda - fałsz.
Każda z grup otrzymuje zestaw czterech zdań dotyczących odżywiania. Uczniowie czytają poszczególne stwierdzenia i określają po naradzie w grupach, czy są one prawdziwe. Następnie umieszczają na tablicy we właściwym miejscu w zależności od tego, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
Należy ograniczać spożycie cukru.
Można jeść tyle słodyczy, na ile ma się ochotę, bo poprawiają nastrój.
Trzeba ograniczać spożycie soli.
Koniecznie trzeba jeść dużo soli, bo sól konserwuje nasz organizm.
Mogę pić ile chcę, kiedy chcę i co chcę.
Mogę łykać duże kęsy, zwłaszcza wtedy, kiedy się spieszę.
Ważne jest dokładne gryzienie i przeżuwanie pokarmu.
Lepiej jest pić sok z kartonu niż wyciśnięty w sokowirówce.
Masło jest zdrowsze od margaryny.
Należy spożywać 4-5 posiłków dziennie.
Mogę jeść, gdy tylko mam ochotę coś przekąsić.
Nie należy podjadać między posiłkami.
Ostatni posiłek należy zjeść 2 godziny przed snem.
Trzeba zjeść kolację bezpośrednio przed snem, żeby nie być głodnym do rana.
Należy pić około 2-3 litrów płynów dziennie.
Najważniejszy posiłek dnia to śniadanie.
Najważniejszy posiłek dnia to obiad.
Nie trzeba myć owoców przed jedzeniem.

4. Piramida żywieniowa.
Wyjaśnienie modelu żywienia - pogadanka. Nauczyciel wskazuje, jakie produkty mieszczą się w kolejnych warstwach, ile porcji produktów danej grupy należy spożywać i jak często. Wyjaśnia charakterystyczny układ piramidy.
5.Produkty w piramidzie.
Każde dziecko otrzymuje opakowanie po produkcie, odczytuje jego nazwę i umieszcza w odpowiednim miejscu piramidy.
6.Quiz - wybór właściwych zachowań.
Dzieci słuchają wypowiedzi dwóch kobiet ( a i b) i stają przy tej, która ma rację.Zły wybór odpowiedzi karany jest dwoma przysiadami.
• Jak często należy myć ręce ? a) rano i wieczorem ; b) kilka razy dziennie;
• Jak często trzeba myć zęby ? a) tylko po jedzeniu słodyczy ; b) co najmniej 2 razy dziennie rano i wieczorem;
• Czy można objadać się słodyczami ? a) tak -najlepiej tuż przed obiadem, bo zaraz zje się coś konkretnego ; b) słodycze należy jeść z umiarem;
• Jak często trzeba jeść owoce i warzywa ? a) codziennie, w ciągu całego roku; b) wystarczy raz w tygodniu;
• Przed zjedzeniem jogurtu musimy : a) sprawdzić datę ważności; b) zwrócić uwagę tylko na smak;
• Żeby mieć dobre samopoczucie w ciągu dnia należy koniecznie : a) zjeść śniadanie; b) zjeść podwieczorek;
• Dobrą kondycję zapewnia : a) właściwa dieta i uprawianie sportu; b) oglądanie w telewizji programów sportowych;
• Aby być sprawnym fizycznie należy : a) grać w szachy; b) grać w piłkę;
• Ważne podczas spożywania posiłków jest : a) ich estetyczne podanie; b) oglądanie telewizji, żeby nam się nie nudziło;
• Żeby nie chorować trzeba : a) jeść dużo owoców i warzyw; b) jeść landrynki z witaminami;
• Dla naszego zdrowia ważne jest, aby pić : a) dużo coca - coli; b) wodę mineralną

7. Śniadanie jako najważniejszy posiłek dnia.
Śniadanie jest :
- źródłem energii na cały dzień;
- nie zjedzenie go obniża sprawność umysłową;
- zrezygnowanie z niego powoduje, że podczas obiadu zjada się zbyt duże porcje i trudno jest wówczas wrócić do pracy;
- poza tym organizm ludzki nie potrafi kumulować niektórych składników odżywczych i witamin, dlatego trzeba spożywać około 5 posiłków dziennie w tym śniadanie.

8.Kosz i walizeczka - ewaluacja.
Każde dziecko otrzymuje karteczkę z nazwą produktu ( pizza, chipsy, marchewka, pepsi, sok jabłkowy z kartonu, jabłko, hamburger, surówka, lody, czekolada, jogurt, kotlet, frytki, makaron, konserwa, ryż, parówka, jajka, ryby, smalec, chleb pełnoziarnisty, ser żółty, herbata, warzywa ugotowane na parze, ziemniaki, orzechy, wędlina, boczek , napój gazowany ). Uczniowie maja zdecydować, w którym z trzech miejsc powinni się ustawić - przy walizce ( jem codziennie), koszu ( unikam jedzenia), czy pomiędzy nimi ( jem z umiarem). Wykonanie przez uczniów pracy plastycznej : co powinno znaleźć się w koszu a co w walizce.
9.Podsumowanie zajęć, podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.
Copyright © 2002-2019 Edux.pl
| Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone.
Prawa autorskie do publikacji posiadają autorzy tekstów.