X Używamy plików cookie i zbieramy dane m.in. w celach statystycznych i personalizacji reklam. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, więcej informacji i instrukcje znajdziesz » tutaj «.

»» ZDALNE NAUCZANIE. U nas znajdziesz i opublikujesz scenariusze ««
Numer: 29101
Przesłano:
Dział: Przedszkole

W krainie złości - zajęcia relaksacyjne

Autor: Jolanta Kujawińska

SCENARIUSZ " W KRAINIE ZŁOŚCI "

Scenariusz zajęć z zastosowaniem relaksacji progresywnej Jacobsona w oparciu o wersję Barbary Kai oraz moje modyfikacje polega na wykonywaniu celowych ruchów wymagających przeplatania dwóch stanów: napinania i rozluźniania mięśni w czasie zabawy w silnego i słabego.
Umiejętność odczuwania wrażeń płynących z mięśnia rozluźnionego jest szczególnie ważna dla dzieci nadpobudliwych, ponieważ w większości nie zdają one sobie sprawy z tego, że ich mięśnie znajdują się w stanie stałego napięcia.
CELE:
* zmniejszenie stanu napięcia psychicznego (kształcenie nawyku rozluźniania własnych mięśni)
* doskonalenie koncentracji
* uśmierzanie lęków i budowanie wiary w siebie

SCHEMAT ĆWICZEŃ:

• Obejmuje kolejno: ręce, nogi, mięśnie tułowia, szyi oraz twarzy
• Mówimy dzieciom, że będziemy się bawić w silnego i słabego. Wtedy, gdy bawimy się w silnego, mocno napinamy nasze mięśnie, a puszczamy napięcie podczas zabawy w słabego
• Możemy wprowadzać postacie z bajek, opowiadań, czy aktualnych seriali telewizyjnych dla dzieci, z którymi się one identyfikują
Poszczególne ćwiczenia trwają bardzo krótko (od 10 do 15 sekund), tyle też trwa przerwa pomiędzy ćwiczeniami.
Zanim dziecko będzie wykonywało całą serię ćwiczeń warto sprawdzić, jak radzi sobie z rozluźnianiem poszczególnych mięśni.


Przebieg zajęcia:

Dzieci leżą wygodnie na dywanie. Nogi wyciągnięte swobodnie, stopy na zewnątrz. Głowa złożona na małej poduszce, ramiona wyciągnięte wzdłuż tułowia tak, aby się nie dotykały.
1. Zegnij prawe ramię tak, aby naprężyć biceps.
Jesteś silny, bardzo silny, naprężaj go mocno.
Czujesz, jak bardzo napięte są twoje mięśnie?
A teraz jesteś słaby - puść napięte mięśnie, połóż z powrotem rękę na podłodze.

2. To samo, tylko z lewą ręką.

3. Naciśnij, jak możesz najsilniej, pięścią prawej ręki na klocek położony po twojej prawej stronie – jesteś silny, twoje mięśnie są napięte. A teraz puść mięśnie i przestań naciskać na klocek - jesteś znowu słaby.

4. To samo, tylko z pięścią lewej ręki.
A teraz odpocznij chwilę, leż i oddychaj spokojnie, równo, twoje ręce odpoczywają.

5. A teraz silna i słaba będzie twoja prawa noga.
Weź klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie - wypuszczasz klocek.

6. To samo ćwiczenie, tylko z lewą nogą.

7. A teraz zobaczymy, czy masz tyle siły, by napełnić powietrzem swój brzuch. Wciągnij mocno powietrze i napełnij nim brzuch - jest silny,duży i twardy. A teraz wypuść powietrze z brzucha - brzuch jest słaby i mały.

8. Naciskaj mocno głową na poduszkę, na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno.
A teraz puść mięśnie, głowa jest słaba - już nie naciska na poduszkę, odpoczywa.

9. Jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków. Marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej, a teraz puść mięśnie, niech odpoczną, czoło jest już gładkie.

10. Twoje oczy też możesz mocniej i słabiej zaciskać powiekami. Spróbuj teraz zacisnąć mocno powieki, jeszcze mocniej, a teraz puść je, odpocznij - powieki są słabe.

11.WIZUALIZACJA:

" Złość "
Wyobraź sobie że jesteś w pustym pokoju, zaczyna ogarniać cię złość : twarz się wykrzywia , ręce się zaciskają, całe ciało napina się. Szybko wyjdź z pokoju do ogródka. Siedzisz na trawie i bawisz się ze swoim ulubieńcem: kotem, pieskiem, a może pluszowym misiem czy lalką sam zobacz jak teraz wygląda twoja twarz, jak rozluźnione jest ciało. Postanów sobie teraz, że ilekroć poczujesz nadchodzącą złość, przerwiesz to co robisz i szybko wyjdziesz na chwilę do ogródka, do swojego ulubieńca. A teraz przyjrzyj się temu co cię złościło, ale z ogrodu, a nie z centrum swojego gniewu. I pamiętaj, o ile lepiej czuje się twoje ciało, kiedy nie dopuszczasz do siebie złości.

11. A teraz zaciśnij mocno szczęki, zęby dotykają zębów. I górna i dolna szczęka jest silna, zęby mocno naciskają na siebie. A teraz puść ucisk - szczęki są słabe.

12. Ułóż usta tak, jakbyś chciał powiedzieć „och” i napnij mocno mięśnie ust, a teraz masz słabe mięśnie ust - puść.

13. Wysuń usta do przodu. Silny mówi głośno: "uuuuu...", a teraz "aaaaa..." Jeszcze raz "uuuu aaaa", "uuu-aaaa". Słaby nic nie mówi - uśmiecha się i oddycha spokojnie.

14. Teraz silny liczy głośno do dziesięciu; słaby - liczy bardzo cicho do dziesięciu.
Oddychaj spokojnie. Jest ci dobrze, wesoło i lekko. Teraz możesz bawić się z innymi dziećmi. Teraz możesz wesoło śpiewać i tańczyć lub namalować mandalę.

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.
Copyright © 2002-2020 Edux.pl
| Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone.
Prawa autorskie do publikacji posiadają autorzy tekstów.