»» ZDALNE NAUCZANIE. U nas znajdziesz i opublikujesz scenariusze ««
Numer: 49102
Przesłano:
Dział: Przedszkole

Podróż w kosmos - stwarzanie sytuacji sprzyjających wykorzystaniu posiadanych wiadomości oraz doskonalenie umiejętności niezbędnych w nauce czytania i pisania

Obszar podstawy programowej :
I/5 - uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
I/9 - wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
III/8 - obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
III/9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV/2 - wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
IV/4 - rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
Iv/15 - przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

Cel główny zajęcia: Tworzenie sytuacji edukacyjnych przygotowujących dzieci do nauki czytania i pisania.
Cele operacyjne:
Dziecko
 dzieli wyrazy na sylaby;
 określa ilość sylab w wyrazach;
 wyodrębnia kolejne głoski w wyrazach;
 rozpoznaje litery;
 odczytuje sylaby, wyrazy, krótkie zdania;
 rozpoznaje napis swojego imienia wśród innych;
 trzyma prawidłowo kredkę;

Metody pracy wg S. Strzyżewskiego: podające, ekspresyjne, samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, odtwarzania, słowne, żywego słowa.
Forma pracy: grupowa, indywidualna;
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające planety Układu Słonecznego, sylwety astronautów i rakiet, wizytówki z imionami dzieci, wykreślanka literowa, napisy: nazw planet znajdujących się w Układzie Słonecznym, imion astronautów.
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa integracyjna „Podróż w kosmos” - odszukanie wizytówek z imionami dzieci, które są umieszczone na rakietach znajdujących się w różnych miejscach w sali. Zajęcie miejsc w rakietach, wspólny śpiew piosenki pt. „Kosmiczna załoga” – Śpiewające Brzdące.
2. Wysłuchanie wiersza pt. „Układ Słoneczny” autorstwa Urszuli Kamińskiej – prezentacja plansz przedstawiających planety.
Dopasowywanie podpisów z nazwami planet (Merkury, Wenus, Ziemia, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton).
 określanie liczby sylab, pierwszej i ostatniej litery, w wybranych nazwach planet.
3. I poziom - układanie imion astronautów z rozsypanki sylabowej(Ola, Ela, Ula, Ola, Ela, Ula, Tomek, Olek, Karol, Darek, Marek, Zenek, Tomek, Olek, Karol) – praca indywidualna
II poziom – czytanie zdania (Tu stoi Tomek. To Olek.) - praca indywidualna.
4. Zabawa ruchowa – swobodne pląsanie w rytmie muzyki. Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się przy dowolnej planecie. Podczas prezentacji obrazków dzieci dokonują analizy i syntezy słuchowej wyrazów: gwiazda, kometa, rakieta, planety, robot.
5. „Dopasuj literkę” – dzieci układają literki wg ustalonego kodu w rakietach. Kolejną czynnością jest uporządkowanie rakiet wg liczb znajdujących się na rakietach. Odczytanie wyrazu: kosmos.
6. Wykreślanka literowa – odczytanie wyrazu, kolorowanie właściwego obrazka - praca indywidualna.
7. Ewaluacja – wręczenie Medalu Małego Kosmonauty.

Literatura:
Urszula Kamińska - „Układ Słoneczny”
Śpiewające Brzdące - „Kosmiczna załoga”

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.