X Używamy plików cookie i zbieramy dane m.in. w celach statystycznych i personalizacji reklam. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, więcej informacji i instrukcje znajdziesz » tutaj «.

Numer: 42318
Przesłano:
Dział: Artykuły

Mindfullness w pracy nad dzieckiem i nad sobą. Porady dla młodych logopedów i terapeutów. Uważność myśli i emocji

,,Uważność to kierowanie uwagą w szczególny sposób; celowo, w chwili obecnej i bez osądzania.”
J.Zinn

Uważność to obserwacja faktów i otoczenia takim jakie jest.
Trening uważności ma na celu podniesienie naszej świadomości w zakresie treści zmysłów,myśli oraz uczuć,,właśnie teraz”. W tym celu trenujemy trzy główne umiejętności;
1.Koncentracja uwagi.
2.Wrażliwość i kreatywność zmysłów.
3.Empatia i regulacja emocji.

Metoda Mindfulness Based Stress Reduction(MBSR) to technika opracowana przz dr J.Kabatt-Zinna. Dotyczy ona 3 głównych technik:skanowanie ciała,ćwiczenia medytacji, proste pozycje jogi.
Codziennie zwracamy uwagę na:
• Uważność oddechu(oddychanie brzuszne, ćwiczenie z książką)
• Uważność postawy podczas siedzenia i stania(prosty kręgosłup)
• Uważność zmysłu wzroku.

W oparciu o materiały internetowe oraz Ch.Brown,,Joga"pragnę przedstawić wam bliskie mi przemyślenia zastosowywane w pracy i w życiu. Jak zwiększyć poczucie spokoju, panowania nad sobą i akceptacji otoczenia? Biorąc udział w zajęciach jogi, moje myśli uspakajają się wewnętrzną energią - Przeszłości już nie ma, przyszłości jeszcze nie ma - bądź tu i teraz, znajdź parę chwil, dla siebie, po to, by być dobrym terapeutą, żoną, babcią, człowiekiem...

Austin wierzy, że joga jest fantastycznym sposobem na wykorzystanie energii pochłanianej przez stres u młodszych dzieci. Starszym dzieciom pozwala również poprawić kondycję fizyczną. Poza tym w jodze, zdaniem Austin, nie ma atmosfery konkurowania ze sobą. Joga jest po prostu dobrą zabawą.

Joga jest również treningiem równowagi, wzmacnia napięcie mięśni, poprawia wytrzymałość i elastyczność. Pomaga wysmuklić sylwetkę, na czym skoncentrowanych jest wiele nastolatek. Wielu "zapalonych joginów" uważa, że ćwiczenia jogi regulują gospodarkę hormonalną, być może traktują to jako antidotum na okres przekwitania. Dlatego tak ważna jest dla babć, a przecież można ćwiczyć z wnukami.

Największym dobrodziejstwem jogi jest stopniowe zwiększanie pewności siebie. "To, co wciąż obserwuję na zajęciach jogi - mówi Austin, to problemy, jakie mają dorośli z wykonaniem stania na rękach. Jednak dzieci są bardziej elastyczne, w momencie gdy widzą, że są w stanie wykonać to trudne ćwiczenie, rośnie ich pewność siebie".

Oddech odgrywa podstawową rolę we wszystkich jogowych ćwiczeniach i technikach. Badania wykazały, że większość ludzi oddycha zbyt płytko. Z tego powodu ciało jest niedostatecznie zaopatrzone w tlen, obniżona jest przemiana materii, co może poważnie odbić się na zdrowiu fizycznym.
Dzięki specyficznym relaksacyjnym, fizycznym i oddechowym ćwiczeniom uświadamiamy sobie oddech i naturalnym, przyrodzonym sposobem pogłębiamy go. Systematycznymi ćwiczeniami, uczymy się stopniowo pozbywać nieprawidłowych oddechowych nawyków i zastępować je głębokim rozluźnionym oddechem. Zyskujemy przez to nie tylko zdrowie fizyczne ale i psychiczne; wyraźnie zwiększa się witalność oraz obronność i odporność ciała.
Sposób oddychania ma wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne ale również na emocje i harmonię psychiczną. Przy stresie, strachu czy rozzłoszczeniu oddech jest powierzchowny i szybki natomiast podczas rozluźnienia powolny i głęboki. Poprzez świadome i swobodne pogłębianie oddechu w sytuacjach stresowych człowiek może odzyskać wewnętrzną równowagę. W ten sposób możemy uczyć się, reagując za pomocą spokojnego oddychania, uwalniać od obciążeń i problemów dnia codziennego oraz życia zawodowego i tym samym wpływać pozytywnie na swą psychiczną i fizyczną równowagę.
Oddechowe ćwiczenia systemu Joga w życiu codziennym mogą pomóc w zdrowszym oddychaniu oraz ulżyć ludziom przy chorobach oddechowych takich jak astma lub chroniczne zapalenie oskrzeli. Zwłaszcza przy astmie dużą rolę odgrywa psychika. Astmę można wyleczyć lub przynajmniej zmniejszyć poprzez relaksacje, ćwiczenia oddechowe i zmianę trybu życia.
Badania wykazały, że większość ludzi oddycha zbyt płytko. Z tego powodu ciało jest niedostatecznie zaopatrzone w tlen, obniżona jest przemiana materii, co może poważnie odbić się na zdrowiu fizycznym.
Stopniowy system relaksacji, oddychania i ćwiczeń fizycznych jest pomocnym programem dla ludzi z bolącymi stawami, czy mięśniową nierównowagą spowodowaną przeciążeniem i powtarzającymi się nadwyrężeniami. Ćwiczenia jogi systematycznie rozwijają mięśnie całego ciała, stosując rozciąganie na zmianę z zatrzymanymi pozycjami, relaksację z ruchem.
Niewłaściwa postawa i złe nawyki ruchowe powodują nadmierne obciążenie kręgosłupa. Następujące wskutek tego napięcie mięśniowe jest częstą przyczyną bólu pleców, który może także promieniować na inne części ciała tj. na głowę, szyję oraz ręce i nogi. Właśnie dlatego każda asana angażuje jakąś część kręgosłupa w ćwiczeniu. Te ćwiczenia, które zawierają delikatny skręt kręgosłupa szczególnie rozluźniają głęboko położone pokłady mięśni w plecach. Mięśnie te łączą pojedyncze kręgi wzdłuż kręgosłupa i mają silną tendencję do bycia napiętymi. Jako, że te mięśnie są ukośne, otrzymują ogromne korzyści z delikatnych skrętów ciała.
Naciąganie i wzmacnianie mięśni powinno być ze sobą łączone. Jeśli mięsień jest tylko rozciągany to natychmiast następuje napięcie i powrotne jego skurczenie pod wpływem braku potrzebnej siły. Jeśli mięsień jest tylko wzmacniany traci on swoją elastyczność i giętkość, co objawia się w ograniczeniu ruchliwości. Silne i elastyczne mięśnie stanowią ważną ochronę kręgosłupa i stawów. To dlatego regularne ćwiczenie jogi redukuje symptomy problemów kręgosłupa w kilka tygodni.

Codziennym ćwiczeniem jogi (w połączeniu z naturalnym żywieniem) można zapobiec bólom stawów, ewentualnie je zmniejszyć czy nawet zlikwidować. Fizyczne, relaksacyjne i oddechowe ćwiczenia wysubtelniają wrażliwość na procesy w ciele i wnoszą swój wkład do bardziej świadomego i zdrowszego obchodzenia się z samym sobą. Ciało rozwija odporność na silne obciążenia i przestaje być podatne na bóle i zachorowania.

Silne i elastyczne mięśnie stanowią ważną ochronę kręgosłupa i stawów. Dlatego regularne ćwiczenie jogi redukuje symptomy problemów kręgosłupa i stawów w kilka tygodni. Praktyka asan dostarcza niezbędny zakres ruchów potrzebny do utrzymania dobrego zdrowia mięśni, wiązadeł, chrząstek i stawów, co jest istotne do sprawnego ich funkcjonowania. Wiązadła i tkanka łączna , która otacza każdy staw, zostają ściśnięte wraz z napięciem mięśni, ale poprzez rozciąganie stają się bardziej giętkie. Ćwiczenia jogi także poprawiają wydzielanie płynu w stawach odpowiedzialnego za dostarczenie niezbędnych składników stawom.

Zdolność rozluźniania ma w jodze taką samą wagę jak poprawne wykonywanie ćwiczeń fizycznych. Każda sesja zaczyna się i kończy krótką relaksacją. Prowadzone są także krótkie relaksacje pomiędzy ćwiczeniami.
Głębsze znaczenie relaksacji związane jest z faktem, że podczas niej ciało dostaje wystarczającą ilość czasu by odpowiedzieć na ćwiczenia jogi. Praktykujący może świadomie śledzić równoważące efekty ćwiczenia i rozwijać delikatną świadomość funkcjonowania ciała. Ćwiczenia jogi powinny być skoordynowane z oddechem i prowadzone z wielką uwagą. W ten sposób rozwinie się ich całościowy wpływ na ciało, umysł i świadomość.
Metodycznie ułożona kolejność, przedstawia przemyślany postęp jogowych ćwiczeń dosłownie dla każdego.
Jak działa "Joga w życiu codziennym
Ćwiczenia oddechowe:
• Uspakajają myśli i emocje
• Doprowadzają nasz system energetyczny i metaboliczny do równowagi
• Korygują płytkie i nieprawidłowe oddychanie
• Oczyszczają ciało z toksyn
• Wzmacniają płuca i serce
• Usuwają stres, nerwicę i depresję
• Harmonizują i stabilizują system nerwowy
• Normalizują ciśnienie krwi i zwiększają zdolność przyjmowania tlenu

Ćwiczenia fizyczne:
• Poprawiają elastyczność i ruchliwość kręgosłupa oraz stawów
• Wzmacniają mięśnie, pomagają w ich rozluźnieniu i dokrwieniu
• Wspierają przemianę materii i funkcjonowanie systemu limfatycznego.
• Prowadzą do dobrej kondycji fizycznej
• Wzmacniają system immunologiczny
• Normalizują i stabilizują krążenie krwi i ciśnienie
• Uspokajają i wzmacniają system nerwowy
• Oczyszczają i nadają świeżość skórze
Ćwiczenia relaksacyjne:
• Przyczyniają się do lepszej równowagi fizycznej i psychicznej
• Redukują stres i napięcie
• Wzmacniają wiarę w siebie i pogłębiają świadomość
• Rozwijają zdolność koncentracji
• Wytwarzają wewnętrzną harmonię

Ćwiczmy razem z dziećmi...

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.
Copyright © 2002-2019 Edux.pl
| Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone.
Prawa autorskie do publikacji posiadają autorzy tekstów.