X Używamy plików cookie i zbieramy dane m.in. w celach statystycznych i personalizacji reklam. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, więcej informacji i instrukcje znajdziesz » tutaj «.

»» ZDALNE NAUCZANIE. U nas znajdziesz i opublikujesz scenariusze ««
Numer: 9866
Przesłano:

Jesienne wędrówki po Karkonoszach. Rudawy Janowickie. Relacje z wycieczek publikowane w "Okolicach"

Moje publikacje z „Okolic” ( Nr 5/2009), będące szczegółowym opisem wycieczek z dnia: 19.09.09 r. oraz 10.10.09 r.

Jesienne wędrówki po Karkonoszach

W sobotę 19.09.2009 r., ze Szkoły Podstawowej w Kostrzycy, niewielką grupką wraz z przewodnikiem, wybraliśmy się na wycieczkę krajoznawczo – turystyczną po Karkonoszach. Autobusem dotarliśmy do Karpacza Górnego. Nasza piesze wędrowanie rozpoczęliśmy od Karpacza – Morskie Oko – w kierunku Rozdroża Łomnickiego, czyli rozgałęzienia wszystkich szlaków prowadzących na Śnieżkę.
Obraliśmy czarny szlak, tzw. Śląską Drogę i po zrobieniu sobie pamiątkowego zdjęcia przy tablicy KPN, nieopodal Dzikiego Wodospadu, wyruszyliśmy około godziny 10.
Po drodze często zatrzymywaliśmy się na krótki odpoczynek, gdyż droga biegnie ostro, choć monotonnie w górę. Gdy zagłębiliśmy się w piękny chroniony las, usłyszeliśmy szum, płynącego z prawej strony Złotego Potoku. Czytaliśmy też po drodze tablice informacyjne KPN, z których dzieci najbardziej zapamiętały jedną roślinę chronioną, o wdzięcznej nazwie: goryczka trójjeściowa.
Do Białego Jaru dotarliśmy o 11.20, by chwilę odpocząć i wyobrazić sobie, jak mogło dojść do największej w górach tragedii, w której zginęło aż 19 osób. Był 20.03.1968 r., komunikaty radiowe w schroniskach, informowały turystów o zagrożeniu lawinowym, a także o zakazach wyjścia w tych dniach, właśnie w Biały Jar i Kocioł Łomniczki. Gdy turyści zobaczyli nieczynną stację wyciągu, bez wahania ruszyli właśnie w kierunku Białego Jaru. Tam spadła na nich lawina o długości ponad 0,5 km, szer. 80 m i wys.12 m. Patrząc w kierunku tak niewinnie wyglądającej niszy, zdawaliśmy sobie sprawę, jak może być ona groźna o zimowej i wiosennej porze.
Do schroniska – Strzecha Akademicka, dawnej budy pasterskiej Samuela i Hampla, dotarliśmy po 20 minutach. Potrzebowaliśmy aż godziny, by ochłonąć i odpocząć, bowiem pokonaliśmy przewyższenie od Rozdroża Łomnickiego, położonego na wys. 750 m do 1258 m n.p.m., gdyż na takiej wysokości znajduje się schronisko.
Ok. 12.40 ruszyliśmy znów na szlak, prowadzący do najpiękniej położonego w Karkonoszach –schroniska o nazwie Samotnia, położonego na zboczu moreny czołowej na wys.1198 m n.p.m.
Samotnia znajduje się tuż nad Małym Stawem, w dawnym kotle polodowcowym. Była tak piękna pogoda, że nikt z nas nie chciał wracać.
Znakowaniem niebieskim wracaliśmy przez Polanę w kierunku Kościółka Wang, dawnej świątyni wikingów, a sprowadzonej do Karpacza, pod koniec XIX wieku, dzięki Henryce von Reden, hrabinie z Bukowca. Byliśmy tam ok. godziny 16.00 i schodząc do przystanku PKS, złapaliśmy busa i za 20 min. byliśmy w Kostrzycy.
Na pytanie, czego nauczyła nas wycieczka, jeden z uczestników napisał: „nauczyłem się, że w górach należy mieć odpowiednie obuwie, ze szlaki pomagają, jak się zgubisz. Nauczyłem się też, że góry są piękne, ale bywają niebezpieczne, że można w nich, przez nierozwagę stracić życie” – inna uczestniczka wycieczki napisała: „nauczyłam się tego, że nawet małym gestem, mogę innym sprawić radość”. Wypowiedź dotyczyła chóralnego i gromkiego okrzyku: DZIEN – DO – BRY, którym witaliśmy każdego mijającego nas w górach człowieka.
Jak widać entuzjazmu i radości nam nie brakowało, wracaliśmy trochę zmęczeni, ale mieliśmy świadomość, że byliśmy jakby trochę w innym świecie....może dlatego, że spotkaliśmy się na szlaku z ludzką życzliwością... a może i dlatego, że i góry, były dla nas łaskawe.
Małgorzata Witkowska – nauczyciel SP w Kostrzycy i przewodnik górski

Rudawy Janowickie, czyli IV Ogólnopolski Rajd Mineralogiczno - Geologiczny

Tu Szkoła Podstawowa w Kostrzycy, nasza kolejna wycieczka. Tym razem nie my byliśmy organizatorami, lecz PTTK – Odział „Sudety Zachodnie” w Jeleniej Górze.

10.10.2009 r. o godzinie 9.00 – Komandor Rajdu oraz Prezes Oddziału, przed budynkiem PTTK w Jeleniej Górze, dokonali odprawy technicznej oraz oficjalnego otwarcia rajdu. Po otrzymaniu pamiątkowych znaczków udaliśmy się w kierunku stacji kolejowej, by stamtąd pociągiem dostać się do Janowic Wielkich.
Zadaniem naszej grupy było dotrzeć do zamku Bolczów, a po drodze w starych kamieniołomach granitu, mieliśmy pobrać próbki okazów mineralogicznych. W czasie wycieczki dzieci poznały historię geologiczną regionu oraz zamku Bolczów, dowiedziały się z jakiej formacji skalnej zbudowane są Rudawy Janowickie.
W Szkole Podstawowej w Janowicach Wielkich, organizatorzy zaprosili nas na ciepły posiłek i poczęstowali herbatą. Gdy zaspokojone zostały nasze apetyty, dzieci uczestniczyły w konkursie, sprawdzającym wiedzę, jaką nabyły podczas drogi, słuchając prelekcji studentek Uniwersytetu Wrocławskiego.
Z wielka radością przyjęliśmy werdykt Jury, który ogłosił zwycięzców konkursu - trzy pierwsze miejsca zdobyła Szkoła Podstawowa w Kostrzycy! Dzieci otrzymały nagrody w postaci przewodników i map turystycznych po Karkonoszach.
Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy tą samą drogą do naszej małej Ojczyzny, czyli do Kostrzycy.
Na wiosnę, kiedy puszczą pierwsze lody, PTTK - Oddział „Sudety Zachodnie” Jelenia Góra, ponownie będzie organizować jakiś „wypad” w góry, a my z chęcią skorzystamy z ich zaproszenia.

Małgorzata Witkowska – nauczyciel SP w Kostrzycy i przewodnik górski.

O nas | Reklama | Kontakt
Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji, ogłoszeń oraz reklam.